Mungkin korang tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan cinta dua budaya betul tak? Di sini daradotdom ingin memberi penerangan serta tip-tip, apa itu cinta dua budaya, Cinta dua budaya bermaksud pasangan yang berlainan agama dan budaya. Walaupun mempunyai pasangan yang berlainan agama dan budaya, perkara itu tidak sepatutnya menjadi masalah malah cabaran tersebut boleh menjadi salah satu usaha untuk memantapkan lagi hubugan kalian. Tetapi, sebelum terjebak dalam percintaan sebegini, korang perlu memikirkan terlebih dahulu apa-apa yang perlu korang lakukan jika berlaku sebarang masalah dan korang perlu mengetahui tip untuk mengeratkan lagi hubungan korang ini sehingga berjaya ke ikatan perkahwinan.

Jom kita lihat tip-tip tersebut...

Kaji terlebih dahulu - Perkara ini sudah semestinya menjadi tip utama sebelum korang ingin mengambil langkah untuk bercinta dengan pasangan berlainan agama dan budaya. Sekurang-kurangnya kajian tersebut dapat membantu korang untuk mempersiapkan diri dengan apa sahaja cabaran yang bakal mendatang.

Memberi tunjuk ajar - Sudah menjadi satu kemestian untuk korang menjadi guru kepada pasangan korang yang ingin belajar mengenali diri, budaya dan agama korang. Berikan dorogan dan semangat supaya dia selesa berada bersama korang.

Mengenali hati budi - Menjadi satu kemestian sebelum korang memulakan sebarang hubungan, kenali hati budi pasangan korang terlebih dahulu agar korang berasa lebih serasi dan memahami antara satu sama lain.

Tidak berbohong - Jangan sesekali korang berbohong dengan pasangan korang mengenali sejarah hidup korang, keluarga dan sebagainya. Paling penting sekali, jangan menipu kedua-dua ibu-bapa korang kerana ditakuti ia akan mendatangkan keburukan kelak.

Mampu memikul tanggungjawab - Pasangan yang berlainan latar belakang juga perlu mempunyai nilai tanggungjawab sebelum memutuskan untuk meneruskan hubungan yang lebih serius kerana sifat bertanggungjawab ini dapat menjamin masa depan korang apabila berkahwin dengan dia kelak.

Bersedia memeluk Islam - Jangan memaksa pasangan korang untuk melakukan perkara ini. Biarkan ia datang dari naluri hatinya sendiri dan jangan sesekali membenarkan dia memeluk Islam kerana korang, kerana ditakuti ia tidak kekal lama.

Restu ibu bapa - Sebelum meneruskan hubungan tersebut, pastikan ia direstui oleh kedua-dua ibu bapa pihak korang dan juga lelaki. Tanpa restu pastinya hubungan kalian sukar untuk mencapai kebahagian.

Pandangan ahli keluarga dan rakan-rakan - Minta pendapat orang lain jika korang mempunyai jalan buntu dan tidak tahu membuat keputusan. Mereka boleh membantu memberikan nasihat dan cadangan yang diperlukan.

Solat istikarah - Inilah penyelesaian yang paling mujarab buat korang. Mohonlah pertolongan dari Allah dan meminta petunjuk serta hidayah-Nya untuk membantu korang membuat keputusan yang tepat demi kebaikan korang dan juga keluarga.

Tunjukkan contoh dan teladan yang baik - Sebagai seorang gadis yang memartabatkan adat dalam budaya maka tunjukanlah contoh yang baik pada pasangan korang agar dia berasa seronok mempunyai pasangan seperti korang dan yakin bahawa korang adalah pasangan terbaik untuknya.

Itu sahaja yang dapat daradotcom kongsi pandangan bersama korang. Semoga tip-tip seperti ini dapat membentuk kekeluargaan yang lebih sempurna walaupun berlainan agama dan budaya, yang penting sekali direstui oleh kedua-dua belah pihak ibu-bapa kita betul tak? hehehe!. Jom kongsi kepada rakan-rakan kita yang lain