Adakah korang pernah mengalami situasi kasut yang korang pakai tidak sampai sebulan jer dah rosak? xpon kami korang sakit akibat gara-gara tersalah memilih kasut? ia x?
Dalam keadaan itu, biasanya korang akan menyalahkan kasut yang korang pakai tu? ahaks!
padahal masalah ini timbul daripada sikap yang korang sendiri tidak tahu memilih kasut, padahal masalah ini timbul dari sikap korang sendiri yang tidak tahu memilih kasut yang sesuai. dekat sini daradotcom ingin kase tahu 10 tip memilih kasut sebelum korang membelinya.... lalalala~

Jom kita lihat 10 tip tersebut....

1. Beli kasut pada waktu petang atau malam kerana pada waktu ini seluruh otot kaki akan memgembang dan membesar sedikit kesan daripada pergerakan harian.

2. Sarungkan kasut pada kedua-dua belah kaki dan pastikan kasut tidak menghimpit kaki. Berdiri tegak dan cuba berjalan untuk keselesaannya.

3. Pilih Kasut yang sesuai dengan aktiviti korang. Jika terlibat dengan sukan, pilih
kasut yang melindungi jari-jari kaki.

4. Pilih kasut yang berkusyen tebal dan diperbuat daripada bahan ringan bagi meminimunkan kecederaan.

5. Sekiranya korang mencari kasut untuk tujuan aktiviti berjalan kaki atau berjogging, pilihlah kasut yang bertapak tebal untuk menahan hentakan tumit dengan tanah.

6. Pastikan tumit kaki dan jari kaki tidak terkeluar daripada saiz asal kasut.

7. Jangan memilih kasut yang dirasakan terlalu ketat. Meskipun ada yang berpendapat lama-kelamaan kaki akan terbiasa, tetapi hakikatnya boleh menyebabkan kaki sakit dan melecet.

8. Ketahui materialnya. Pastikan material itu membenarkan kaki korang bernafas seperti kulit.

9. Kasut yang selesa adalah kasut yang diperbuat dengan cermat dan kemas, tumit tidak terlalu tinggi, dan mampu menampung kaki dengan stabil.

10. Jangan terpedaya dengan promosi dan tawaran kasut murah sehingga mengabaikan faktor keselesaan dan ciri-ciri praktikal kasut yang diingini.

Sekian itu sahaja yang dapat daradotcom ingin kongsi bersama korang, moga-moga korang dapat manfaat, bila korang nak memilih kasut yang korang inginkan.. sekian terima kasih, kongsi laa bersama semua kengkawan yang ada.